EDEN—Localizarea grădinii. (Q232-2)
Întrebare
(1911)—1—Unde a fost Grădina Edenului? S-a găsit vreodată
un loc unde un râu s-a împărțit și a curs în patru brațe?
Răspuns—Se pretinde că există un astfel de loc lângă
Macedonia; eu nu l-am văzut niciodată. Nu știu cât de bine
este fondată pretenția. Dar dacă există un astfel de loc, el
a supraviețuit ravagiilor potopului într-un mod remarcabil.
Nu m-aș aștepta la nici o urmă din Grădina Edenului dacă aș
crede în potop, și eu cred în potop. Nu cred că potopul ar
fi lăsat mai multe semne din Grădina Edenului decât din alte
grădini.
ELISEI—Alcătuit din cine? (Q260-1)
Întrebare
(1909)—2—Din cine va fi compusă clasa Elisei?
Răspuns—În primul rând nu știm dacă va exista o clasă
Elisei, pentru că Biblia nu spune precis că va exista. Dar
sugerăm că va fi? Da. Pe ce baze? Pentru că există o clasă
Ilie și Scripturile sugerează că există o clasă Elisei la
care se referă Domnul nostru și este menționată în
Apocalipsa. Elisei a fost cel care s-a întovărășit cu Ilie
spre sfârșitul misiunii acestuia — s-a alăturat lui ca serv
și a primit o mare binecuvântare în final. Dacă vom
presupune că el este tipul unei clase, atunci ar fi tipul a
două clase. Mai întâi al Marii Mulțimi, pentru că mantaua
lui Ilie i-a căzut lui, ceea ce ar părea să sugereze că
puterea sau lucrarea lui Ilie va cădea asupra clasei Elisei
după ce clasa Ilie va fi luată. Singurul lucru pe care l-a
făcut Elisei cu mantaua a fost că s-a dus la râul Iordan, a
lovit apele și a trecut dincolo. Aceasta ar însemna că clasa
Elisei va trece în moarte într-un mod mult asemănător cu
clasa Ilie — Iordanul reprezen-tând moartea. După trecerea
Iordanului, el a început să facă o anumită lucrare
revoluționară. Aceasta n-ar reprezenta-o pe Marea Mulțime,
ci ar părea să reprezinte o altă clasă — lucrarea
Vrednicilor din Vechime pe care ei o vor începe și o vor
îndeplini în timpul Veacului Milenar. Noi credem că
Scripturile arată că Vrednicii din Vechime vor fi în cele
din urmă pe același plan cu Marea Mulțime și vor avea
aceeași glorie.
ENOH—Unde a fost dus? (Q261-1)
Întrebare
(1908)—3—Prin credință, Enoh a fost răpit ca să nu vadă
moartea, etc.. Se știe dacă a fost luat de pe pământ, și ce
clasă simbolizează?
Răspuns—Răspunsul meu este că tot ce știm despre Enoh, este
arătat, mai întâi de toate în Genesa, apoi în declarația
apostolului în Evrei și în al treilea rând în declarația lui
Iuda, că Enoh a profețit venirea Domnului, spunând că Domnul
vine cu nenumărații sfinți ai Săi. Dar în Genesa se arată că
n-a fost găsit, a dispărut, pentru că l-a luat Dumnezeu, și
apostolul în Evrei ne spune că a fost răpit, luat — ridicat,
este ideea, dintr-o stare sau loc, în altul; a fost răpit ca
să nu vadă sau să nu aibă experiența morții. Nu înseamnă că
n-o va vedea cu ochii lui, ci că n-o va vedea în sensul de a
avea experiența morții. Fără îndoială că el a văzut moartea
cu ochii lui pentru că moartea exista în lume la acea dată,
dar el n-a avut experiența morții. El a fost luat ca să nu
aibă experiența morții. Aceasta ne conduce spre a înțelege
că Enoh n-a murit. Scripturile nu spun ce a făcut Dumnezeu
cu el, sau unde l-a dus, și ne lasă, de aceea, fără vreo
bază sau afirmație clară în privința locului unde este. Noi
putem spune unde NU este. Putem spune că nu este în ceruri;
pentru că Domnul nostru a spus că “nimeni nu s-a suit în cer
afară de Cel ce s-a coborât din cer" (Ioan 3:13). De aceea
Enoh nu s-a dus în cer în acest sens al cuvântului. Unde s-a
dus? Ei bine, Domnul l-a putut lua să-l ducă pe altă planetă
după câte știu eu. Nu știu; ar fi doar o presupunere. Eu iau
Cuvântul Domnului cum este scris, că el a fost răpit ca să
nu vadă moartea și să nu moară. Apostolul clarifică aceasta
mai târziu în același capitol. El spune: “În credință au
murit toți aceștia" (Evr. 11:13), evident, el a făcut mai
întâi o excepție cu Enoh și de aceea n-ar fi inclus cu
ceilalți. Unde este, numai Dumnezeu știe; eu nu știu; nimeni
nu știe. Așa că voi și cu mine și toți ceilalți suntem la
fel. Noi avem așa o încredere în Cuvântul lui Dumnezeu,
încât credem că Enoh trăiește undeva, și la timpul cuvenit
al lui Dumnezeu vom afla de ce s-a făcut o excepție cu el.
Acum, este el un tip? Poate fi. Nu ni se spune că este un
tip și de aceea ar fi imprudent să spunem că este. Noi nu
suntem inspirați, ca să spunem că aceasta este un tip și
aceea nu este un tip. Dacă putem găsi ceva în Scripturi care
să spună că Enoh a fost un tip, atunci am fi îndreptățiți să
spunem că a fost un tip. Dar dacă ceva în Scripturi nu se
specifică a fi un tip, am face bine să avem grijă cum îl
facem tip și cum facem ceva din el, deoarece ne-ar putea
crea probleme. Există o afirmație cu privire la aceasta care
ne dă o sugestie, o sugestie vagă, că el ar fi fost un tip,
și aceasta este o declarație în legătură cu faptul că Enoh a
fost al șaptelea de la Adam. “Al șaptelea de la Adam" este
scos în relief — șapte, din a șaptea generație. Există doar
o mică șansă de a specula puțin pe această bază. O numesc
clar — “speculație". Din moment ce întotdeauna în Scripturi
numărul șapte este recunoscut ca număr perfect și indicativ
al perfecțiunii, putem înțelege că Enoh, al șaptelea de la
Adam, ar reprezenta pe omul perfect — perfecțiunea omului
sau omul în starea lui viitoare când va fi perfect și când
nu va muri. Și în acest sens al cuvântului, Enoh poate fi
considerat ca reprezentant al acestei clasei a omenirii care
în viitor va fi în armonie cu Dumnezeu și va avea viață
veșnică — cei care vor fi aduși la perfecțiune în timpul
Veacului Milenar.
ENOH—Răpit; când, unde, de ce? (Q262-1)
Întrebare
(1913)—1—Enoh a fost răpit. Ce a însemnat aceasta? Ce a
reprezentat aceasta?
Răspuns—Biblia nu ne explică; nici eu n-o voi face. Nu știu.
EUFRAT—Referitor la Moartea a Doua. (Q263-1)
Întrebare
(1911)—2—”Al patrulea râu este Eufratul" (Gen. 2:14).
Reprezintă acest râu moartea a doua în acest verset?
Răspuns—Nu, după câte știu eu.
EVA—Răscumpărarea ei. (Q263-2)
Întrebare
(1910)—3—Dacă nu va dura prea mult timp, te rog explică
răscumpărarea Evei.
Răspuns—Nu va dura mult timp. Eva a aparținut lui Adam exact
la fel cum toți din rasa lui Adam au aparținut lui Adam.
Dumnezeu i-a dat-o pe Eva lui Adam după ce a luat-o din el.
Este foarte ușor să vedem, dragi prieteni, că dacă Cristos a
răscumpărat pe Adam și tot ce a avut Adam, El a
răscumpărat-o și pe Eva.
EVA—Referitor la toți în Adam. (Q263-3)
Întrebare
(1910)—1—”Și după cum în Adam toți mor" (1 Cor. 15:22) —
să înțelegem că aceasta înseamnă mama Eva?
Răspuns—Da, răspunsul meu este că noi înțelegem că aceasta
include și pe mama Eva; ea a fost în Adam în sensul că a
fost o parte din familia lui Adam; că totul a fost centrat
în Adam; că așa a aranjat Dumnezeu și că păcatul lui Adam a
adus starea morții. Dacă Adam ar fi păcătuit și mama Eva
n-ar fi păcătuit, bineînțeles n-ar fi prea potrivit să
oferim o sugestie, dar ideea mea ar fi că dacă Adam ar fi
păcătuit, el ar fi fost scos afară din grădină iar ea ar fi
fost scoasă împreună cu el, el fiind reprezentantul rasei,
și neascultarea lui ar fi însemnat neascultarea ambilor; ea
ar fi fost socotită ca având o parte cu el în neascultare.
EVA—Poziția ei în fața lui Dumnezeu. (Q264-1)
Întrebare
(1915-Z)—2—Ce poziție a avut Eva în fața lui Dumnezeu?
Răspuns—Mama Eva n-a avut o stare în fața lui Dumnezeu decât
ca parte din corpul lui Adam, pentru că ea a fost luată din
coasta lui. Înțelegem că aceasta reprezintă faptul că
Biserica nu are o stare în fața lui Dumnezeu prin ea însăși,
ci pentru a fi creată s-a cerut sacrificiul lui Isus, Domnul
ei. Cu alte cuvinte, ea a ieșit din coasta Lui. Al doilea
Adam este Domnul ceresc — întâiul-născut dintre morți,
Îndreptățitorul, Dătătorul de viață pentru lume. În timpul
Veacului Evanghelic, Dumnezeu este în proces de alegere a
Bisericii pentru a fi Mireasa lui Cristos, și ea a fost în
proces de dezvoltare. Ca Mireasă, Soția Mielului, ea poate
fi considerată a doua Evă; și lucrarea ei va fi în timpul
veacului care vine, fiind ca o mamă sau îngrijindu-se de
rasa lui Adam, concepută din nou de “Domnul din Ceruri”, al
doilea Adam. 1 Cor. 15:45-47.
Întreaga imagine ne arată că responsabilitatea căderii a
fost asupra lui Adam. Sfântul Pavel subliniază că Mama Eva a
fost cea înșelată și a fost mai întâi în încălcare, dar
subliniază și că prin neascultarea lui Adam a intrat păcatul
în lume, și astfel moartea a trecut asupra tuturor oamenilor
“pentru că toți au păcătuit” (Rom. 5:12) — arătând efectul
căderii lui Adam asupra urmașilor săi, prin ereditate.
Deoarece “plata păcatului este moartea”, și deoarece păcatul
care a adus moartea a fost păcatul lui Adam și nu al
Evei, înseamnă că prețul de răscumpărare va fi cel care
corespunde lui Adam și nu cel care corespunde Evei.
trupul de sacrificiu
Când citim, “Mi-ai pregătit un trup”, ca sacrificiu, nu
trebuie să înțelegem că aceasta se referă la Biserică,
trupul lui Cristos pregătit pentru sacrificiu. Trupul
pregătit pentru sacrificiu a fost corpul uman al lui
Isus. A fost pregătit în sensul că i-a fost dat în
mod miraculos și a fost sfânt, nevinovat, fără pată,
despărțit de păcătoși. Singur Isus a avut un astfel de trup
pregătit pentru El. Biserica nu are astfel de trup.
Domnul nostru Isus a fost rânduit de Dumnezeu ca Preot după
rânduiala lui Melhisedec; dar din punctul de vedere al
sacrificiului El a fost antitipul lui Aaron și urma
întâi să Se ofere pe Sine, iar apoi să-i accepte pe ucenicii
Săi, să-i îndreptățească prin jertfa Sa, și apoi să-i facă
membre sau părți din sacrificiul Său. Este evident că în tip
numai marele preot a fost rânduit să aducă sacrificiul
pentru păcat în Ziua Ispășirii. Nici unul dintre preoții
subordonați n-a avut un astfel de drept. Așa că nici unul
dintre preoții subordonați antitipici, urmașii lui Cristos,
nu este competent să se ofere pe sine însuși. Tot ceea ce
noi putem face este să ne prezentăm Răscumpărătorului
nostru, care ne îndreptățește — consacrându-ne viața până la
moarte. El ne acceptă, ne atribuie meritul Său și ne
socotește membre ale Corpului Său de carne; și apoi, prin
Spiritul Său sfânt, prin Cristos, Dumnezeu lucrează în noi
“să vrem și să facem buna Sa plăcere”, care este să ducem la
bun sfârșit lucrarea jerfirii de sine chiar până la moarte.
Dar toate acestea în timp ce Biserica nu este sacrificată
așa cum a fost Marele Preot, nici prezentată Tatălui în
numele nostru. Tatăl tratează numai cu Avocatul nostru și
noi suntem acceptați numai pentru că suntem ai Lui.
Toate acestea sunt arătate în tipul jertfei pentru păcat din
Ziua Ispășirii. Marele preot oferea mai întâi vițelul, ca
propriul său sacrificiu — reprezentându-l pe el însuși în
mod individual. Apoi marele preot, nu preoții subordonați,
oferea țapul Domnului — un singur țap, nu mai mulți
țapi. Acest țap era oferit nu ca sacrificiul
preoților subordonați, ci ca sacrificiul marelui preot. Tot
așa este și în antitip. Consacrarea noastră este acceptabilă
Tatălui numai datorită meritului lui Isus, atribuit nouă ca
membre ale Sale când ne adoptă ca parte a propriului Său
trup.
EVANGHELIA—Câți au auzit-o? (Q287-1)
Întrebare
(1909)—1—Col. 1:23, 24. Explică — În prima parte
apostolul vrea să spună că fiecare om de sub ceruri a auzit
Evanghelia în ziua lui?
Răspuns—Timp de 1600 de ani sau mai mult Domnul a avut un
mesaj pentru evrei — această Evanghelie, sau mesaj, a fost
vestită numai evreilor. După prima venire a Domnului nostru
a venit un timp când El a spus națiunii evreiești: “Iată, vi
se lasă casa pustie" (Mat. 23:38). După convertirea lui
Corneliu, acest mesaj n-a mai fost limitat la evrei — a fost
propovăduit pentru “orice creatură" — oricui are ureche de
auzit. Ceilalți nu vor avea niciodată o ocazie? O, ba da.
Vor vedea și auzi ei vreodată? O, da. Toți ochii orbi vor fi
deschiși și toate urechile surde destupate. Pavel a fost un
slujitor al acestei Evanghelii. “Mă bucur acum în
suferințele mele pentru voi" — Pavel a fost bucuros că era
un servitor al acestui mesaj evanghelic. El a știut că numai
aceia care erau favorizați de Domnul erau astfel
privilegiați. El a spus: “Sunt bucuros să împlinesc ce
lipsește suferințelor lui Cristos". Voi și cu mine avem
același privilegiu. Noi nu avem poziția înaltă pe care a
avut-o apostolul Pavel. Astăzi citim cuvintele lui. Exemplul
și cuvintele lui Pavel ne aduc mare consolare. Dacă nu bem
din acest pahar nu putem fi ucenicii Săi. Voi și cu mine vom
fi bucuroși să facem tot ce putem.
EVANGHELIA—Propovăduită mai întâi
celor morți. (Q287-2)
Întrebare
(1911)—2—”Căci tocmai în vederea aceasta a fost vestită
evanghelia și celor morți, pentru ca să fie judecați ca
oameni în ce privește trupul, dar să trăiască potrivit lui
Dumnezeu în ce privește duhul" (1 Petru 4:6). Te rog
explică.
Răspuns—Cine sunt morții la care se face referire în
întrebare? Sunt același fel de morți la care S-a referit
Isus când a venit la El unul și a zis: “lasă-mă să mă duc
întâi să îngrop pe tatăl meu". Isus a zis: “Lasă morții
să-și îngroape morții și tu du-te și vestește împărăția lui
Dumnezeu" (Luca 9:59-60). Ce înseamnă aceasta? Aceasta
înseamnă că toată omenirea, din punctul de vedere al lui
Dumnezeu, fiind sub sentința morții, sunt socotiți ca morți.
Dacă nu ai pe Fiul lui Dumnezeu nu ai viață în tine. Nimeni
nu are nici măcar viață socotită dacă nu este în legătură cu
Domnul Isus ca marele dătător de viață. “Cine are pe Fiul
are viața; cine n-are pe Fiul lui Dumnezeu n-are viața" (1
Ioan 5:12). Așa că în acest fel toată lumea este moartă, și
apostolul spune: “Căci tocmai în vederea aceasta a fost
vestită Evanghelia și celor morți, ca să fie judecați ca
oameni în ce privește trupul, dar să trăiască potrivit lui
Dumnezeu în ce privește duhul" (1 Pet. 4:6). Adică, voi și
cu mine, deși suntem morți cu lumea prin natură, suntem
socotiți vii, socotiți ca trecuți din moarte la viață, și
atunci avem aici încercarea noastră pentru viață veșnică.
Cum vom avea o încercare? După oameni, ei ar gândi că noi
suntem încă în carne, dar după Dumnezeu noi am fi
considerați ca noi creaturi. Și noi așa ne recunoaștem unul
pe altul. Dar lumea nu ne cunoaște, și lumea încă ne crede
ca parte din ea, și încă ne judecă după carne, dar noi
suntem judecați de Domnul după spirit. Acum, spune
apostolul, acesta este motivul că Evanghelia este predicată
celor morți, ca ei să poată fi judecați ca oameni în carne,
dar să trăiască după Dumnezeu în spirit.
EVREI—Atitudinea noastră față de ei.
(Q379-1)
Întrebare
(1907)—1—Isaia 40:1, 2: “Mângâiați, mângâiați pe poporul
Meu, zice Dumnezeul vostru. Vorbiți bine Ierusalimului și
strigați-i că robia lui s-a sfârșit, că nelegiuirea lui este
ispășită; căci a primit din mâna Domnului de două ori cât
toate păcatele lui" (Cornilescu). Consideri aceasta
aplicabilă la atitudinea noastră față de evrei în timpul
prezent?
Răspuns—Cred că ar fi destul de potrivit ca noi să vorbim
mângâietor Ierusalimului, dar nu cred că aceasta înseamnă
că Ierusalimul va auzi de prima dată. Noi am vorbit o
mulțime de lucruri mângâietoare către evrei. Dacă veți lua
în considerare ce este scris în al doilea volum al Studiilor
în Scripturi în acest subiect și care este speranța de
viitor a evreilor, și în al treilea volum unde se atrage
atenția asupra acestei scripturi, și broșura în limbaj
ebraic care cuprinde Umbrele Cortului Întâlnirii și ceea ce
credem noi că este adevărata interpretare a epistolei către
Evrei, veți observa că am încercat să spunem evreilor unele
cuvinte mângâietoare, dar n-am văzut să facă prea mare
impresie asupra lor — poate puțin, nu știm. Dar Domnul spune
că vine timpul și că acei care au ureche de auzit vor auzi,
iar alții care nu au ureche de auzit vor trebui să aștepte
până ce trâmbița va suna tare și prelung.
EVREI—Cum va proceda Dumnezeu cu ei.
(Q379-2)
Întrebare
(1909)—1—Prin ce proces sau metodă vor fi evreii într-o
poziție ca Dumnezeu să lucreze cu ei?
Răspuns—Pot doar să vă arăt presupunerea mea, care este, că
la sfârșitul marelui timp de strâmtorare, atât evreii cât și
restul omenirii vor fi într-o mare strâmtorare și necaz
general, și aproximativ la încheierea timpului de
strâmtorare vor apărea între evrei Vrednicii din Vechime,
nu între cei necredincioși, pentru că sunt unii evrei
într-adevăr serioși, care doresc și așteaptă pe Mesia, și
presupun că acestora li se va descoperi El, și făcându-li-se
cunoscut vor crede și apoi va afla un vecin și apoi alți
evrei se vor strânge la ei. Probabil există mulți evrei
necredincioși care sunt cu neamurile, și când ei vor vedea
binecuvântările care vin peste Israel vor vrea și ei acea
binecuvântare. Toate binecuvân-tările lui Dumnezeu vor fi
pentru cei în armonie cu El.
EVREI—Isus trimis mai întâi la ei.
(Q379-3)
Întrebare
(1910)—2—Te rog explică: “Dumnezeu, după ce a înviat pe
Slujitorul Său, L-a trimis mai întâi vouă, ca să vă
binecuvânteze, întorcând pe fiecare dintre voi de la
răutățile voastre" (Fapt. 3:26).
Răspuns—”Vouă" se referă la evrei; binecuvântarea lui
Dumnezeu trebuie mai întâi să fie pentru evreu și apoi
pentru neamuri. Vă amintiți că Evanghelia n-a ajuns la
neamuri decât după ce s-au sfârșit cele șaptezeci de
săptămâni, după trei ani și jumătate de favoare pentru evrei
de la moartea lui Isus; atunci Corneliu a fost primul dintre
neamuri care a venit în favoarea lui Dumnezeu. Așa că Petru
a avut dreptate când a spus că nu putea să meargă la neamuri
până se sfârșeau acești trei ani și jumătate de favoare.
EVREI—Numărul lor în timpul lui Pavel.
(Q380-1)
Întrebare
(1911)—3—Cu câtva timp în urmă ai sugerat că probabil nu
mai mult de zece mii de evrei au venit în biserica timpurie.
Citind scrisoarea lui Pavel către Romani capitolul 11,
remarcăm că el se referă la cei 7.000 din timpul lui Ilie și
apoi adaugă: “Tot așa și în timpul de acum este o rămășiță
potrivit alegerii harului" (vers 5). Crezi că ar fi
rezonabil să interpretăm această expresie, “Tot așa și în
vremea de față" să însemne că rămășița este de 7.000?
Răspuns—Nu, n-aș fi atât de critic. Vom întreba în curând pe
sfântul Pavel și vom vedea ce spune el.
EVREI—Cum puteau obține viață prin
ținerea Legii fără răscumpărare? (Q380-2)
Întrebare
(1912)—4—Cum putea Dumnezeu să ofere evreilor Viață dacă
țineau Legea, fără o Răscumpărare?
Răspuns—Dumnezeu într-adevăr nu le-a oferit evreilor nimic
misterios. El practic le-a spus că le-ar face o propunere,
și acea propunere a fost că dacă ei țineau Legea Sa atunci
ar fi avut Viață Veșnică. Aceasta a fost o ofertă către toți.
Totuși, ei n-au putut ține Legea și s-a cerut ca cineva să-i
ajute, iar Domnul a fost autorizat să-i ajute. Ei erau într-o
stare decăzută și astfel s-a cerut ca cineva să țină Legea
pentru ei. Domnul i-a făcut lui Israel aceeași propunere pe
care a făcut-o întregii lumi de la Adam încoace, și anume: “Ține
Legea Mea și vei avea Viață veșnică". Domnul cere ca fiecare,
pentru a avea Viață, să țină Legea Sa. Voi și cu mine
trebuie să ținem Legea Sa. Totuși, nu trebuie să ținem Legea
în literă și formă, dar trebuie să ținem acea Lege în spirit
pe măsura capacității noastre. Înțelesul deplin al Legii se
împlinește în noi, și ea este acceptată cu această
modificare (“în măsura capacității noastre") deoarece suntem
Membri ai Corpului lui Cristos. Evreii însă NU erau
îndreptățiți de Dumnezeu fără Prețul de Răscumpărare. A fost
numai o propunere, numai o ofertă pentru ei. Dumnezeu a
stipulat în mod formal că dacă ei țineau Legea Sa (la care
ei s-au lăudat că pot) vor avea viață, dar știți care a fost
rezultatul. Nu, aș spune că Dumnezeu nu le-a oferit evreilor
viață veșnică așa cum o știm noi, pentru că toți erau
vinovați înaintea lui Dumnezeu și înaintea Dreptății și încă
nu erau împăcați.
Înapoi sus