Lecţii biblice
Notă - Vă
rugăm să citiţi toate referinţele scripturale
Lecţia 1: Cum să
studiem Biblia?
Biblia este făclia
civilizaţiei şi libertăţii. Influenţa ei bună în societate a
fost recunoscută de către cei mai mari oameni de stat, chiar
dacă ei au privit-o în cea mai mare parte prin diferiţii
ochelari ai crezurilor conflictuale,
Biblia este cea mai
veche carte în existenţă; ea a supravieţuit furtunilor a
treizeci de secole. Oamenii s-au străduit prin toate
mijloacele posibile s-o izgonească de pe faţa pământului: au
ascuns-o, au ars-o, au făcut ca faptul de a o avea în
posesie să fie o crimă care se pedepseşte cu moartea, şi
cele mai amare şi neîndurătoare persecuţii au fost duse
împotriva celor care au avut credinţă în ea; dar cartea încă
trăieşte. Astăzi, în timp ce mulţi din vrăjmaşii ei dorm în
moarte şi sute de volume scrise ca s-o discrediteze şi să-i
răstoarne influenţa sunt de mult uitate, Biblia şi-a găsit
locul în fiecare popor şi limbă a pământului,
fiind făcute
peste două sute de traduceri diferite ale ei. Faptul că
această carte a supravieţuit aşa de multe secole, în ciuda
atâtor inegalabile eforturi de a o surghiuni şi nimici,
este
cel puţin o puternică dovadă suplimentară că marea Fiinţă pe
care ea o pretinde ca autor al ei a fost şi Păstrătorul ei.
Este de asemenea adevărat că influenţa morală a Bibliei este
uniform bună. Cei care studiază cu atenţie paginile ei se
ridică invariabil la o viaţă mai pură. Alte scrieri despre
religie şi despre diferite ştiinţe au făcut bine, au
înnobilat şi binecuvântat omenirea într-o anumită măsură,
dar toate celelalte cărţi luate împreună n-au reuşit să
aducă creaţiei suspinânde bucuria, pacea şi binecuvântarea
pe care a adus-o Biblia, atât celor bogaţi cât şi celor
săraci, atât celor învăţaţi cât şi celor neînvăţaţi. Biblia
nu este o carte numai de citit: ea este o carte de studiat
cu grijă şi gândire; deoarece gândurile lui Dumnezeu sunt
mai înalte decât gândurile noastre şi căile Lui decât căile
noastre. Şi dacă vrem să înţelegem planul şi gândurile
infinitului Dumnezeu, trebuie să ne aplecăm toate puterile
asupra acestei importante activităţi. Cele mai bogate comori
de adevăr nu se află întotdeauna la suprafaţă.
Biblia este cartea care poate schimba vieţile
oamenilor, care poate da o speranţă acolo unde nu mai este
ieşire din situaţie, acolo unde omul nu mai
poate face nimic,
fiindcă ceea ce nu este posibil la om este posibil la Dumnezeu.
Matei 19:26.
Biblia este standardul nostru, Cuvântul Domnului
care ne adună pe toţi împreună la picioarele Domnului Isus
şi ne dă marea ocazie să ne numim
creştini, aşa cum ucenicii au început să poarte acest nume sacru
la
început
(Fapte
11:26). Pentru mulţi Biblia este o carte
plină de confunzie, care crează multe nedumeriri şi poate duce
chiar şi la descurajare dacă nu este studiată cu un spirit
corect.
Amintim că Biblia trebuie nu
numai să fie
CITITĂ,
ea trebuie să fie
STUDIATĂ.
1.
Care trebuie să fie atitudinea şi spiritul
nostru în studierea Bibliei? Ce ne spune Isus
că trebuie să
facem mai întâi când ne apropiem de El
şi de
Cuvântul
Lui? Mat.
5:3; Luca 9:23.
Mulţi acceptă Biblia numai ca
pe
o carte de
morală şi de principii generale pentru
viaţă, dar nu ca un standard
care poate să ne conducă viaţa şi să o schimbe în asemănarea Fiului lui Dumnezeu. De aceea ei
spun că trebuie acceptate şi alte concepţii şi filosofii lumeşti. Apoi toate acestea
împreună ne vor
ajuta în viaţă.
2.
Ce credem, este Biblia în
stare ca să ne conducă viaţa? Ce ne spun Scripturile
referitor la aceasta?
2 Timotei 3:16
Biblia spune că
odată ce părăsim calea Domnului şi cuvântul
Lui, ajungem "oameni de nimic". Ieremia 2:5:
„Aşa vorbeşte Domnul: „Ce nelegiuire au găsit
părinţii voştri în Mine, de s-au depărtat de Mine, şi au mers după nimicuri şi au ajuns ei înşişi de nimic?”
Ca cercetători, avem două metode la dispoziţie.
Una este să
căutăm printre toate vederile sugerate de diferitele secte
ale bisericii şi să luăm de la fiecare acel element pe care
l-am putea considera adevăr -- o sarcină fără sfârşit. O
dificultate pe care am întâlni-o prin această metodă ar fi
că, dacă judecata noastră ar fi denaturată şi deformată, sau
prejudecăţile noastre înclinate în vreo direcţie --
şi ale cui nu sunt?
-- aceste dificultăţi ar împiedica
alegerea noastră corectă şi
am putea alege eroarea şi respinge
adevărul. Iarăşi, dacă am
adopta această metodă am pierde mult, pentru că adevărul
este progresiv pentru cei care-l caută şi umblă în lumina
lui, luminând tot mai mult până la ziua perfectă, în timp ce
diferitele crezuri ale diferitelor secte sunt fixate şi
staţionare, şi aşa au fost întocmite cu secole în urmă.
Această metodă ar conduce într-un labirint de dezorientare
şi confuzie.
Cealaltă metodă este
să ne debarasăm minţile de orice
prejudecată şi să ţinem minte că nimeni nu poate şti mai
mult despre planurile lui Dumnezeu decât a revelat El în
Cuvântul Său, şi că aceasta le-a fost dat celor blânzi şi
umiliţi cu inima;
şi ca
atare, căutând serios şi sincer numai conducerea şi
învăţătura Sa, vom fi conduşi de către marele lui Autor la o
înţelegere a planului, Domnul Isus ne-a spus: "Căutaţi şi
veţi găsi, bateţi şi vi se va deschide."
Luca 11:9
În lumina
Scripturilor, vom
aminti
câteva metode
de studiu biblic, metode care vor fi folosite în studiile următoare.
Metoda 1:
Studiul pe
subiecte
Această metodă implică studierea subiectelor principale care
sunt revelate în Biblie,
cum ar fi,
de exemplu,
De ce permite Dumnezeu răul,
Împărăţia
lui Dumnezeu, Venirea Domnului,
Cele trei căi etc.,
subiecte
foarte
importante
pentru noi. Această metodă implică
studierea tuturor sau a cât mai multor scripturi referitoare
la
subiectul
dat, fiindcă
un
subiect se întâlneşte în diferite
cărţi şi capitole ale Bibliei.
3. Ne aducem aminte cine a folosit metoda
studiului pe subiecte?
Să-L luăm ca exmplu pe Domnul nostru. După ce Domnul a
murit, şi chiar după ce a înviat, apostolii au fost foarte
descurajaţi şi nedumeriţi. Într-o
împrejurare, pe când doi ucenici
mergeau spre Emaus şi vorbeau între ei despre ceea
ce
se
întâmplase, Isus
s-a
apropiat
şi a
mers alături de ei.
Ei nu
L-au recunoscut fiindcă ochii le erau împiedicaţi, era un străin pentru ei. Domnul Isus văzându-i nedumeriţi
le-a spus: „O, nepricepuţilor şi zăbavnici cu inima, când
este vorba să credeţi tot ce au spus proorocii! Nu trebuia
să sufere Hristosul aceste lucruri, şi să intre în slava
Sa?” Şi
a început de la Moise, şi de la toţi proorocii, şi le-a
tîlcuit, în toate Scripturile, ce era cu privire la El.”
(Luca 24:25-27)
Vedem
deci
cum a procedat Domnul Isus, a explicat toate
Scripturile din Vechiul Tesatament referitoare
la El.
A făcut un fel de
studiu pe subiecte. Ar fi putut lua
Isaia 53 şi să
le explice acea profeţie, dar El a procedat mai înţelept,
ştiind cum era mai bine pentru ca ei să înţeleagă.
Acesta este deci un bun exemplu pentru noi.
Dacă vom
fi atenţi
la citire în Faptele Apostolilor, vom
observa
că Apostolii au folosit de multe ori această
metodă. Îl
găsim
pe Filip vorbindu-i etiopianului. Acesta din
urmă citea în cartea lui Isaia
53:7, 8 şi nu prea înţelgea. Atunci Filip „a început cu Scriptura aceasta, şi a propovăduit pe Isus”. Apoi i-a explicat multe alte
scripturi care vorbesc despre Domnul Isus.
Fapte 8:34,
35.
4.
Care este avantajul acestei metode?
Metoda
2: Studierea simbolurilor Bibliei
Fiindcă o mare parte din Biblie este scrisă în simboluri (Daniel, Zaharia,
Apocalipsa), această metodă ne va ajuta să înţelegem mai
bine ce reprezintă unele lucruri. Să luăm ca exemplu cuvântul „pământ”. Menţionăm aici câteva versete
în care apare acest cuvânt în Biblie. Dacă
îl
luăm literal, vom constata
că versetele se contrazic între ele, rezultând o confuzie totală. De aceea va trebui să-i căutăm sensul simbolic.
Pământul va fi distrus
|
Pământul va rămâne
|
Pământ nou
|
Mat 24:35
Evrei 1:10,11
Tefania 3:8
|
Matei 6:10
Eclesiastul 1:4
Matei 5:5
Isaia 45:18
Psalmul 104:5
|
2 Petru 3:13
Apocalipsa 21:1
|
Să
presupunem următoarele:
— Peste tot unde "pământ” sugerează lucruri bune trebuie să fie un
simbol al cerului.
— Peste tot unde "pământ” sugerează lucruri rele trebuie să fie luat literal
şi înseamnă în realitate pământ.
Dacă
aceasta nu merge (şi aici
nu merge)
încercăm
opusul:
—
Peste tot unde
"pământ”
sugerează
lucruri bune trebuie să fie
luat literal
şi
înseamnă
în
realitate pământ.
—
Peste tot unde "pământ”
sugerează lucruri rele trebuie să fie simbolic şi trebuie să
însemne altceva.
Vom vedea că numai
cu a patra variantă se poate obţine
armonie între toate aceste scripturi. O
comparare a textelor ne va arăta că
„pământ” este folosit ca simbol pentru
ordinea socială. Pentru a remarca frumuseţea simbolismului, ne vom
uita atent la
2 Petru, capitolul 3.
Aici
"pământ" este menţionat
în diferite
feluri:
- "Odinioară erau ceruri şi un pământ" -- lumea care a fost -
vs 5, 6
- "Cerurile şi pământul de acum" -- lumea de acum –
vs 7 - "Ceruri noi şi un pământ nou" ---
lumea viitoare –
vs 13
Înţelegând
că „pământul”
este un simbol pentru
„ordinea
socială”,
ne dăm seama
că tocmai aceasta
ne spune
Petru:
ordinea
socială
de dinainte de popot a fost distrusă
prin acel val de ape,
felul acela de viaţă
a
fost desfiinţat, dar pământul literal a rămas.
5. De ce a permis Dumnezeu potopul? În ce sens a
fost rea
acea ordine socială? Geneza 6:1-7
Ordinea
politico-socială de acum este
reprezentată prin „cerurile
şi
pământul
de acum”, care vor fi distruse,
dar pământul literal,
fizic, va dăinui pe vecie.
Apoi va
veni o nouă formă de guvernare şi o
nouă organizare socială, adică
va fi stabilită pe pământ
o
împărăţie sfântă,
când răul va fi oprit
şi binele va triumfa.
Un studiu al simbolurilor ne
va ajuta, prin
urmare, să obţinem armonia pe care o
conţin Scripturile.
Metoda 3: Studiul pe epoci şi
perioade de timp
După cum am văzut mai sus, Ap. Petru descrie trei lumi. Reprezentăm printr-o diagramă ceea ce spune el în
2 Petru, capitolul 3.
Această diagramă simplă ne ajută să plasăm fiecare scriptură la timpul ei. De exemplu, să luăm
Isaia 11:6: „Atunci lupul va
locui împreună cu mielul, şi pardosul se va
culca împreună cu iedul; viţelul, puiul de
leu, şi vitele îngrăşate, vor fi împreună,
şi le va mâna un copilaş.”
Vom fi
de acord că această scriptură nu şi-a avut
împlinirea nici în lumea care a fost, nici
în lumea rea din prezent (Gal.
1:4). De aceea o vom plasa ca
împlinire a ei în a treia lume, lumea
viitoare.
6.
În care lume
îi
vom pune pe Avraam,
pe
Isaac
şi
pe
Iacov?
7.
Dar pe Noe?
Şi
Ap.
Pavel ne vorbeşte despre lumea viitoare, sau veacurile
care vor veni: „Ca să arate în
veacurile viitoare nemărginita bogăţie a harului Său, în bunătatea
Lui faţă de noi în Hristos Isus.”
Efeseni 2:7.
Apoi în Evrei 2:5:
"În adevăr, nu unor îngeri a supus el lumea viitoare, despre
care vorbim.”
Metoda 4: Studierea
scripturilor în context
În
unele cazuri, pentru a obţine o înţelegere corectă, trebuie
să studiem contextul
unei
scripturi. Aceasta ne va ajuta să
înţelegem cui i se adresează şi cu ce ocazie. Altfel am putea
ajunge în confuzie.
De exemplu,
în Exodul,
Leviticul, Deuteronomul, vedem că Dumnezeu a dat multe
legi. Acestea au fost date naţiunii lui Israel, nu
neamurilor. Naţiunea lui Israel a fost poporul ales de
Dumnezeu, ca să servească drept exemple pentru noi. Despre
acea lege Domnul Isus şi Apostolul Pavel ne spun că a fost
bună şi fără greşeli. Israeliţilor li s-a cerut s-o
împlinească în literă. Dar nouă creştinilor ni se cere să
împlinim şi spiritul legii, care este mai important. Domnul
nostru ne spune: „Dar Eu vă spun că ori şi cine
se mânie pe fratele
său, va cădea sub pedeapsa judecăţii; şi oricine va zice
fratelui său: „Prostule!”
va cădea sub pedeapsa Soborului; iar oricine-i va zice: „Nebunule”
va cădea sub pedeapsa focului gheenei.”
Matei 5:22 Deci, acel
omor
sau furt
despre care se vorbea în Legea lui Moise, pentru noi nu
este numai literal, ci
putem omorî
sau fura
şi cu vorba sau cu gândul, atunci când gândim şi
spunem cuvinte urâte aproapelui nostru, sau îl vorbim de rău. Exact astfel de omor
a fost urzit împotriva Profetului Ieremia: „Atunci ei au zis: „Veniţi, să
urzim rele împotriva lui Ieremia! Căci doar nu va pieri
Legea din lipsă de preoţi, nici sfatul din lipsă de
înţelepţi, nici cuvântul din lipsă de prooroci.
Haide să-l ucidem cu vorba,
şi să nu luăm seama la toate vorbirile lui!”
Ieremia 18:18
Alt
exemplu: Ap. Pavel vorbeşte despre circumcizia pe care o practicau evreii şi că pentru noi aceasta are o
însemnătate mai mare, adică circumcizia inimii:
„Ci Iudeu este acela care este Iudeu
înăuntru; şi tăiere împrejur este aceea a inimii, în duh, nu
în slovă; un astfel de Iudeu îşi scoate lauda nu de la
oameni, ci de la Dumnezeu.”
Romani 2:29
8. De ce
spiritul Legii este mai important pentru noi?
Acestea sunt exemple de punere în context a diferitelor
scripturi, ca să înţelegem cui
şi
când
se aplică.
Metoda 5: Studiul tipurilor şi
antitipurilor
Ap.
Pavel ne spune că experienţele lui Israel au fost exemple (tipuri)
şi pilde pentru noi: „Aceste lucruri li s-au întâmplat
ca să ne slujească
drept
pilde, şi au fost scrise
pentru învăţătura noastră, peste care au venit sfârşiturile
veacurilor.”
(1 Corinteni 10:11)
Un exemplu este Paştele pe
care îl sărbătoreau evreii.
9.
Care era animalul principal al Paştelor evreilor?
Exodul 12:3
Mielul
pe care îl
sacrificau
evreii a fost un tip al Domnului Isus.
Sângele acelui miel trebuia stropit pe stâlpii uşii şi pe
pragul de
sus al casei. Acesta a salvat pe întâii-născuţi. Acel sânge a
simbolizat sângele Domnului nostru stropit pe stâlpii inimii
noastre, care ne salvează din moarte. Ioan Botezătorul spune
că acel miel
îl reprezintă pe Domnul Isus: „Iată Mielul lui
Dumnezeu, care ridică păcatul lumii!”
Ioan 1:29
Nu vom intra în detalii în această lecţie, dar vom
menţiona numai că după cum spune Apostolul Pavel,
întâii-născuţi care au fost salvaţi în Egipt reprezintă pe Biserica
întâilor-născuţi din veacul creştin.
Evrei
12:23
Deci o metodă importantă în
studiul nostru va fi studierea pildelor, tipurilor şi
antitipurilor.
Întrebări
generale
10. De ce este important să ne debarasăm de orice prejudecată moştenită de noi, înainte de a studia sincer adevărul?
11. Dintre aceste 5
metode prezentate mai sus, care metodă vi se pare mai
bună pentru a înţelege bogăţia Cuvântului lui Dumnezeu?
Credeţi că ne pot fi de folos aceste metode de
studiu?
12. Dacă atunci
când studiem cu sinceritate Biblia aflăm ceva ce se deosebeşte de ceea ce am auzit până acum, credeţi că Domnul vrea sa ne ţinem de ceea ce ne invaţă Biblia, sau să
ne ne ţinem de ceea ce ştiam de la oameni?
Numele şi prenumele
Adresa de e-mail
Doresc să primesc articole creştine prin email
Vă rugăm să ne scrieţi adresa corectă de e-mail. Dacă nu va fi corectă, nu vă vom putea trimite lecţia următoare.
|